torsdag 20 januari 2011

Spännande isläge

Snön har nu stöp på de flesta större sjöarna. Isläget är antagligen fantastiskt i en stor del av mellansverige. Till helgen ska jag leda tur med LLK, kanske med buss och troligen till Sommen eller möjligtvis skärgården.


Rundbanan i Linköping hade ingen vidare is i måndags när jag var där på kvällen och åkte. Skräp, vattenpölar och några hål mitt i banan. Idag fick jag reda på orsaken: man hade luft i kylslingorna. Detta är nu åtgärdat och en ny is har byggts upp. Arbetet med att spola isen pågick när jag och Måns (sovande i vagnen) kom till banan, men det gick fint att åka medan de arbetade. Isen var hård och blank med några få områden med lite skrovlig is - betyg 4 av 5 skridskor.

Det var en del folk och åkte i solskenet så här mitt i veckan. Flera såg ut att ha mindre skarpa skridskor. Det vore en fin tjänst att ha till gång till en enkel utrustning för att bryna skridskorna, även lite verktyg för att justera bindningarna skulle vara uppskattat i anslutning till banan. Kanske något för LLK att fixa?! Några sådana här hängande i en wire kanske?

3 kommentarer:

Desiré sa...

Hej!

Hittade din blogg när jag googlade på skridskor i linköping. Jag vill hemskt gärna testa Isovalen men jag har dessvärre inga skridskor. Jag åker inlines om somrarna och tycker alltid att det är hemskt tråkigt att behöva lägga dem på hyllan när vintern kommer, men nu finns det ju alternativ! :)

Min fråga är om du vet vart man kan hyra långfärdsskridskor? Jag vill gärna testa på och se hur det känns innan jag köper egen utrustning.

Tacksam för svar! :)

Peter Dahlén sa...

Hallå, kul att du vill testa långfärdsskridskor. Jag vet att Öhammars hyr ut skridskor och kanske finns det fler.
Varje torsdag under vintern har LLK ledare på plats mellan 19-21 och då kan man få tips och hjälp. Däremot är jag inte säker på att det finns skridskor att låna/hyra på plats då men det vore ju trevligt.

Desiré sa...

Tusen tack för hjälpen! Ska göra ett besök på Öhammars :)