fredag 17 oktober 2008

Ingen is i sikte

På väg till en av Sveriges städer med bäst förutsättningar för långfärdsskridsko skulle jag mellanlanda i Skellefteå. När vi var max 50 m över landningsbanan avbröts inflygningen med fullt gaspådrag; den kraftiga dimman hindrade oss från att landa. Istället gick planet ner i Umeå och vi fick åka buss tillbaka till Skellefteå. Detta sinkade min arbetsdag i norrland men å andra sidan kunde jag spana av alla vattendrag efter is. Slutsats: det finns inte någon is på hela sträckan från Umeå till Luleå.

Luleå ja, det måste nog vara den stad i Sverige har bäst förutsättningar för långfärdsskridsko. Vatten runt hela stadskärnan, plogade banor och (enligt säkra källor) förberedda eldar och värmestugor hela vintern. Jag ser fram emot att komma tillbaka under vintern. Speciellt ska jag försöka vara med på Bothnialoppet den 7 mars 2009.

Inga kommentarer: