fredag 7 december 2007

Planera för en konstfrusen rundbana

Jag skrev 1 nov (här) om behovet av en konstfrusen rundbana i Linköping. LLK har nu lämnat in ett medborgarförslag om detta. Det återges nedan i sin helhet:

Förslag
Om bandybanan vid Stångebro skall flyttas bör planering även innehålla en rundbana runt bandybanan.

Motivering
Linköpingsområdet och egentligen hela Östergötland har en mycket stor potential för långfärdsskridskoåkning och upplevelser på is. Motala kommun har förstått det och där möts man vintertid vid infarten till staden av stora reklamskyltar för aktiviteter på is. Linköpings kommun har egentligen ännu bättre förhållanden för långfärdsskridskoåkning. Trots detta har jag inte sett tecken på att det ryms i visionen av vad Linköpings kommun stöttar beträffande Linköpingsbornas fritidsaktiviteter. Skridskointresset skulle dock lätt kunna understödjas av kommunen genom att komplettera bandybanan med en rundbana. Detta är en enkel komplettering i planeringsstadiet genom att en klassisk bandybana är 45-65 m X 90-110 m och en standard 400 m rundbana har måtten 116 m långsida samt svängradie 25-29 m.

Genom Linköpings Långfärdsskridskokubb LLK
www.llk.se har Linköping blivit något av ett centrum i Sverige för organiserad långfärdsskridskoåkning utanför Stockholm (och möjligtvis Göteborg). I Linköping finns Sveriges näst största långfärdsskridskoklubb med 2000 organiserade långfärdsskridskoåkare. LLK har medlemsunderlag för att arrangera upp emot 200 turer per säsong. Samtidigt åker LLKs medlemmar minst lika mycket på egen hand. Det innebär uppemot 25 000 friskvårdstimmar/år. Det finns dessutom långt över 2000 oorganiserade skridskointresserade i kommunen. Att intresset är så stort visar bland annat Göta kanalrännet, som samlar över 2000 åkare, de flesta icke LLK:are. Göta kanalrännet är på väg att bli Sveriges största lopp, ja större än det klassiska Vikingarännet. Det är ytterligare ett bevis på att Linköping som kommun har potential att bli ett långfärdskridskocentrum i Sverige. Alla dessa åkare behöver någonstans att träna när det inte är bra isförhållanden – en rundbana.

För att ytterligare förstå långsiktiga potentialen i förlängningen av detta rundbane-förslag vill jag nämna att LLK som enda svenska långfärdskridskoklubb har engagerat sig för utbyte med en holländsk systerklubb
www.hlsk.nl. Vi utbildar dem och bjuder hit holländska skridskoåkare som vill åka långfärdsskridskor på svenskt vis. De är också specialister på just rundbana vilket kommer väl till pass med en rundbana i Linköping. I visionen om staden och stadens framtid behöver alltså Linköping kommun visa att kommunen även har kvaliteter att vare en vinterturistort och där kommer rundbanan in som ett viktigt komplement till de skridskovatten som naturligt finns i kommunen. Se vidare på nätet om Östermalms rundbana respektive Ruddalens skrinnarcentrum om ni vill se hur andra kommuner realiserat sina rundbanor.

Om en flytt planeras av bandybanan glöm alltså inte rundbanan!

Anders Norr, Ordförande Linköpings LångfärdsskridskoKlubb

Inga kommentarer: