lördag 12 januari 2008

Rensat för is

Ok, jag måste erkänna att jag hade lite fel i mitt senaste inlägg. Det fanns faktiskt is söder om Mälaren; men frågan är om det fortfarande finns det. Idag var ytterligare en dag med milda vindar och fuktigt väder. Men jag läste metrologens krönika på bizmet igår som förutsåg att kylan kommer 20 januari. Låter bra. Idag skriver metrologen förtröstansfullt att februari kan vara en riktigt kall månad. Februari 1985 är den kallaste månad som hittills uppmätts i Sverige.

Idag passade vi på att rensa underlaget för isen vid skolan. Medelst munstycket på brandslangen lyckades vi rätt bra få bort gräs, mossa och grus (och lite asfalt tyvärr). Vi gjorde några tafatta försök att fylla de värsta hålen med sand och grus. Det är inte säkert att just detta blev så lyckat. Jag tror att vi måste börja spolningen mycket försiktigt så att vi får en ishinna även i hålen och skarvarna innan vi försöker få upp tjockleken på isen. Kanske kan snö i hål och sprickor vara en lösning.

Inga kommentarer: